شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰

در دیدار سرپرست کتابخانه های عمومی فارس و معاون پژوهشی دانشگاه شیراز مطرح شد؛

حمایت همه جانبه دانشگاه شیراز از «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» و رویدادهای کتابخانه‌ای

دیدار سرپرست اداره کل با معاون دانشگاه شیراز

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز در دیدار با سرپرست کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به نقش و اهمیت کتابخانه های عمومی، برگزاری همایش توسعه خدمات را ضروری دانست و بر همراهی دانشگاه شیراز برای شرکت در این رویداد تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، نشستی با موضوع «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» ۱۵ فروردین ماه با حضور محمدحسین فیروزی سرپرست کتابخانه های عمومی فارس،  محمدهادی صادقی، معاون پژوهشی دانشگاه شیراز، محمد اسلامی نژاد، کارشناس آموزش اداره کل و  فرزانه عفیفیان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز برگزار شد.

سرپرست کتابخانه های عمومی فارس در ایت دیدار با عنوان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای دومین سال متوالی، همایش بین المللی را در حوزه کتابخانه عمومی برگزار می کند، گفت: سال گذشته نخستین همایش به میزبانی شهر شیراز برگزار شد و دانشگاه شیراز از حامیان جشنواره بود.

محمدحسین فیروزی افزود: دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد و دبیرخانه این همایش از تمام متخصصان، پژوهشگران و کتابداران در سطح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این همایش دعوت کرده تا آثار خود در قالب مقاله تا اول تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از محورهای اعلام شده به دبیرخانه این رویداد بین‌المللی ارسال کنند

حمایت همه جانبه دانشگاه شیراز از «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» و رویدادهای کتابخانه ای

وی افزود: بخش جنبی این همایش با عنوان خدمات برای کسب و کارهای کوچک تعریف شده و همه گروه های هدف می توانند در این بخش شرکت کنند. دانشگاه شیراز می تواند با اطلاع رسانی این همایش به رشته های مرتبط همچون علم اطلاعات  دانش شناسی، مدیریت، سیاست گذاری، کارآفرینی، کسب و کار، علوم اجتماعی، اقتصاد و مهندسی صنایع، امکان حضور اساتید و دانشجویان و فعالان این رشته را در این رویداد فراهم نماید.

سرپرست کتابخانه های عمومی فارس با تبیین اهداف نهاد در برگزاری این رویدادها گفت: کتابخانه های عمومی درتلاش است هم نقش خود را به عنوان تسهیلگر کسب و کارهای کوچک در جامعه تبیین کنند هم به حوزه آکادمیک و آموزش بیشتر ورود نمایند. همچنین با برگزاری این رویداد کتابخانه های عمومی در بهبود اقتصاد های محلی و کوچک تاثیرگذار خواهند بود.

وی گفت: تنوع خدمات کتابخانه ها نسبت به گذشته متفاوت شده و در حال حاضر حدود ۶۰ خدمت ارائه می شود. در حقیقت کتابخانه های عمومی از سالن امانت کتاب به پاتوق های فرهنگی تبدیل شده اند. برگزاری این گونه برنامه ها کمک می کنند تا جایگاه کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد فرهنگی مشخص شود و نقش خود را در حل مشکلات جامعه ایفا کند. رویکرد نهاد به گونه ای است که به عنوان پایگاه فرهنگی موثر، به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهد، در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها کتابخانه تنها پایگاه فرهنگی است.

فیروزی با تأکید بر اینکه در حوزه آموزش بستر خوبی داریم، گفت: در چند سال اخیر، آموزش به عموم مردم بخشی از فعالیت های رسمی کتابخانه های عمومی شده است. افزون بر این بسیاری از نیازهای روز در خدمات جدید کتابخانه ها دیده شده. در کتابخانه های جدید بخش های ساختکده برای نوجوان دارند که نوجوانان بتوانند مهارت و تخصص یاد بگیرند .

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با اشاره به ارزش کار کتابخانه های عمومی گفت: در شرایطی که گریز از مطالعه و اندیشه ورزی بیش از گذشته است، همچنین جذابیت رسانه های مجازی مانع از تأمل بیشتر بر مکتوبات شده، ارزش کتابخانه های عمومی بسیار زیاد است و کار این مجموعه دشوار خواهد بود.

حمایت همه جانبه دانشگاه شیراز از «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» و رویدادهای کتابخانه ای

محمدهادی صادقی اضافه کرد: بی حوصلگی و عدم تعمق جدی و دریافت مسائل، ناشی از بیگانگی نوجوانان ما با کتاب است. فعالیت های کتابخانه های عمومی جدال با شرایطی است که دوره جدید بر جامعه تحمیل می کند و استعدادهای جوامع را تضعیف می کند.

معاون دانشگاه شیراز با اشاره به همایش «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: رویکردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت هدایت قابلیت ها به سمت کسب و کار و پذیرش این وظیفه به جهت دهی ها در بلند ساختن افق دید نوجوان کمک ‌می‌کند. هدف کتابخانه ها اقتصادی نیست بلکه ساختن آینده جوانان و نوجوان است. این ها خدمات بسیار ارزشمند است.

وی با وعده همکاری از سوی دانشگاه شیراز در برگزاری هرچه گسترده تر این رویداد گفت: دانشگاه شیراز با تمامی ظرفیت های خود و به منظور استفاده از ایده های اساتید و دانشجویان نخبه برای شرکت در این رویداد ورود خواهد کرد. 

حمایت همه جانبه دانشگاه شیراز از «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» و رویدادهای کتابخانه ای

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 7 =